Friday 7 September 2012

Ape bende Gangnam Style???


Sekarang nie...kecoh kat twitter la...facebook la mengenai Gangnam style nie.. aku mcm bese la..lambat sket bende2 alah gini..hahaha

oke2...nie die explanation die...

Sebenarnya Oppa Gangnam Style (강남 스타일) ialah lagu dari Korea yang dinyanyikan oleh PSY(disingkatkan daripada perkataan Psycho) atau nama sebenarnya Jae-Sang Park. Dilahirkan di Korea, Psy mendapat pendidikannya di Boston University and Berklee College of Music. Dia mula melancarkan album pertamanya iaitu PSY from the PSYcho World! pada 2001 dan muziknya banyak dipengaruhi artis seperti Eminem, 2 Pac, Jay-Z dan Dr. Dre. Manakala perkataan gangnam ialah nama salah satu wilayah di Korea.

Apa yang menarik dengan Oppa Gangnam Style ni kalau nak dibandingkan dengan lagu-lagu dari Korea yang lain? Tarikan utama Gangnam Style ni adalah pada tariannya yang mencuit hati apabila koreografi tariannya seperti sedang menunggang kuda. Bila dilihat gerak tarinya memang agak janggal tetapi dalam masa yang sama menimbulkan perasaan lawak kepada penonton. Sejak dikeluarkan lagu ini adalah yang paling popular bagi bulan July 2012 di dunia, video ini telah mendapat 8 million views dalam masa 2 minggu sahaja, malah semakin banyak video Copycat parody turut muncul di YouTube bagai cendawan tumbuh selepas hujan.


* basic step die kot...hehe
p/s: ak copy paste je nie.....hahaha

2 comments: